Dopium Urban – recondiționarea hainelor

0
2713

Cu un apetit extraordinar pentru lumea modei și o dorință arzătoare de a implica originalitatea în tot ceea ce face, Cristina Teleptean vine să ne demonstreze că, dincolo de așteptările pe care le are societatea din partea noastră, putem să ne dedicăm și pasiunilor proprii. Are 26 de ani și a terminat Facultatea de Geografie din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În prezent, se ocupă de propria afacere, cunoscută sub numele de Dopium Urban. Mai precis, Cristina recondiționează hainele vechi și le face din nou atractive. Vede totul ca pe o provocare, motiv pentru care vrea să demonstreze celor din jurul ei că pasiunile adevărate se pot transforma și într-o modalitate de câștigare a existenței.

Cum și-a dat seama Cristina că vrea să recondiționeze haine?

Încă de mică a avut o pasiune pentru frumos. Cristina își amintește că, în adolescență, îi plăcea să se exprime prin îmbrăcămintea pe care o purta. Credea că poate deveni orice persoană își imagina, atunci când se îmbrăca în ținuta dorită.

Primea în mod constant haine de la mătușa ei, stabilită în Canada. O ținea la curent cu cele mai noi trend-uri, care urmau să apară peste câțiva ani la noi în țară. Totodată, Cristina detesta să vadă piesele vestimentare pe care ea le avea și la alte fete. Cele două situații i-au hrănit apetitul pentru „altfel de haine”, astfel că, în clasa a XI-a, a început să și le confecționeze singură:

Așa am început să „updatez” îmbrăcăminte, iar în urmă cu doi ani, în 2018, am creat Dopium Urban, pagina mea de Instagram, unde postez piese upcycled pentru toată lumea.

Cristina se ocupă de toate atribuțiile și sarcinile. Până acum, a avut parte de ajutor din partea altor persoane, însă a ajuns la concluzia că se poate descurca mai bine pe cont propriu:

Fac totul singură momentan. Am lucrat cu mai multe ateliere. Am avut pe cineva și pe partea de marketing, ba chiar și o asistentă, dar acum sunt destul de singuratică. Încă nu am definit clar Dopium Urban, e un proiect destul de complex, iar uneori simt că abordarea mea estetică față de produse e schimbătoare de la o zi la altă.

Inspirație

Pentru a ajunge să creeze piesele vestimentare pe care și le dorește, Cristina apelează la două soluții: fie se inspiră de la creatori de modă consacrați pe care îi admiră, fie recurge la propria imaginație. Zilnic, petrecere ore întregi căutând materiale care să o inspire:

Pe IG cred că urmăresc 90% pagini cu artă/modă, iar Pinterest e my best friend. Dar, în majoritatea timpului, simt că trebuie să le dau o anumită formă. Mi se pare straniu să redescopăr piese (re)create de mine în urmă cu 2-3 ani, care sunt propuse pentru sezonul curent de marile case de modă. Deci, uneori, inspirația vine și dinăutru, de undeva.

Numele de „Dopium” vine de la Dope, un brand de uzură stradală. La momentul înființării afacerii, Cristina a simțit că, dintre toate stiluri existente, în acesta se regăsește cel mai mult. Cu timpul, însă, lucrurile s-au mai schimbat:

Astăzi, simt că mă regăsesc în mai multe stiluri. Cred că în curând voi recondiționa și numele.

Eu sunt modelul, fotograful, stylist-ul

Pentru a recondiționa o piesă, Cristina trece prin mai multe etape. Prima dintre ele constă în căutarea hainelor vechi în Second Hand-uri:

Uneori le văd și știu exact ce vreau să schimb, astfel încât să aibă un vibe fresh. Dacă mă atrage un material, o textură, o culoare, articolul vine acasă.

Urmează dezinfectarea materialelor și, în cele din urmă, recondiționarea propriu-zisă:

Fiind piese mai neobișnuite, necesită a fi puse într-un outfit, un styling. De ce? Pentru a putea fi înțelese de clienți. Eu sunt modelul, fotograful, stylist-ul. Tot eu mă ocup de postarea lor, răspund la mesaje, împachetez și trimit coletele. Este un full-time job.

Pagina sa de Instagram a ajuns să fie destul de cunoscută în perioada în care aducea feminitate îmbrăcămintei sport bărbătești:

Transformam hanorace vintage oversized, de la brand-uri cunoscute, în bluze cropped, astfel încât ajungeau să fie foarte feminine, având terminația undeva în zona taliei, mânecile voluminoase, dând iluzia de silueta clepsidră. Anul trecut, am avut o serie de cămăși de bărbați upcycled, de calitatea foarte bună și print-uri foarte frumoase, viu colorate, pe care le trasformam în compleuri de vara, compuse din cămășă cropped oversized și fuste bufante cloș, foarte plăcute pe piele, mai ales pentru temperaturile ridicate. Am văzut ceva asemănător la Jacquemus, în ultima colecție Fall/Winter 2020-2021. Simon Jacquemus mi se pare un designer genial și mă regăsesc deplin în estetică brand-ului.

Mare parte din articole sunt prelucrate de Cristina, la mașina de cusut din camera sa, la care a învățat singură să lucreze. Uneori, dacă piesele pe care vrea să le recondiționeze sunt foarte complexe, apelează la diferite ateliere. Cristina a urmat un singur curs în domeniu – Cursul de Stylism cu Maurice Munteanu, ce are loc în București.

Provocări și satisfacții profesionale

Chiar dacă se ocupă de business de doar doi ani, Cristina a întâmpinat dificultăți pe parcurs. A observat că unii clienți au așteptări mult prea mari, prin raportare la numărul solicitărilor și timpul limitat în care trebuie rezoltate toate sarcinile. Totodată, a mai sesizat și că oamenii se așteaptă ca prețurile pieselor recondiționate să fie foarte mici, deoarece sunt achiziționate din SH-uri, uitând de munca pe care Cristina o depune. Ea susține și că: e greu să faci altceva, să nu copiezi și să îți găsești propria rețeta a succesului, fără să imiți business-ul altcuiva. Asta e un alt lucru deranjant. Am găsit multe pagini care îmi copiau produsele și e destul de frustrant când cineva face bani din muncă ta, din imaginația ta. Până la urmă, când ești unic, tot tu o să aduci ceva nou de fiecare dată.

Însă, dincolo de impedimentele de care s-a lovit, Cristina perseverează în direcția pe care și-a stabilit-o. Mărturisește că adoră să creeze și să își exprime emoțiile prin piesele vestimentare:

Îmi place ideea de unic și cea mai mare satisfacție e să trasform ceva care nu mai are nicio valoare, care nu mai înseamnă nimic pentru oameni, și să îi redau gloria de care se bucura altădată. Uneori, privesc lucrurile de parcă ar avea suflet și conștiința.

Ce va urma?

Timp de două luni, Cristina a luat o mică pauză, pe care a considerat-o benefică. Și-a reîncărcat bateriile, iar acum a revenit în forță cu piese noi, pe care le postează pe pagina sa de Instagram.

Intenționează ca, în viitorul apropiat, să schimbe abordarea pe care a avut-o până acum pentru Dopium Urban:

Vreau să mă rup puțin de gândirea mea creativă, alambicată și să fiu puțin mai practică, mai orientată spre business și strategie. E un sacrificiu, trebuie să recunosc. Vreau să definesc stilul ca identitate vizuală, că să fie recognoscibil. Am început să mă orientez mai mult spre ce vor clienții și cum să le ofer ce au nevoie. Cert este că ai nevoie de ani de muncă pentru a te defini.

Mesajul pe care Cristina vrea să îl transmită tuturor cititorilor este axat pe pasiunile și talentele fiecăruia, care, în mod incontestabil, trebuie valorificate:

Cred că în fiecare din noi este ceva special, doar al nostru, un talent, o înclinație, o chemare care e mai puternică decât orice credem că „trebuie să facem”. Acea sclipire, odată descoperită, merită să fie fructificată prin unicitatea fiecăruia, aportul personal, amprenta noastră, cu orice preț. Cred că asta dă sens vieții.

Realizat de: Crăciun Elena-Ioana