Am descoperit latura artistică a lui Ștefan Curic-Ianovici, un tânăr din Suceava, student la specializarea Media Digitală din cadrul FSPAC și angajat în cadrul LOOK TV pe poziția de Master Control Room, printr-un interviu. În timpul liber scrie și înregistrează piese trap cu un adânc substrat social și emoțional. Am dorit să aflu părerile sale cu privire la acest gen muzical ce se manifestă din ce în ce mai pregnant pe piața muzicală românească. Recent a lansat patru piese originale care transmit mesaje puternice ce te induc în universul său.
1. Cum ai descoperit muzica trap? De cât timp cânți, scrii și editezi?
Muzica trap am descoperit-o în momentul în care am ascultat pentru prima data A$AP Rocky și Young Thug. Versuri scriu dinainte să știu de trap, fiind pasionat de rap, asta fiind prin anul 2014. Editez videoclipuri din 2011 si piese din 2018.
2. Cum ai defini acest gen muzical (trap)?
Acest gen de muzică, pentru mine, reprezintă o mișcare care te face să îți depășești condiția, exemplul fiind artiștii care au pornit de pe stradă, iar acuma sunt milionari si în top-ul billboard-urilor.
3.Cum reușești să fii original în această mare de fake?
Pentru mine originalitatea, cel puțin în muzica hip hop, provine din experiențele de viață, modul în care știi să livrezi ceea ce ai de spus. Totodată, contează și experiența muzicală, putând aduce în trap influențe din alte stiluri muzicale, precum rock și așa mai departe.
4. De ce oamenii cred că acest gen muzical este mai underground?
Oamenii consideră, în general, hip-hop-ul ca fiind underground (trap-ul fiind o ramură a hip hop -ului) datorită versurilor explicite. Dacă ar fi să ne uităm după vizualizări sau ascultări, hip hop-ul chiar este mainstream, fiind cel mai ascultat gen muzical în prezent, cum era rock-ul în anii 90’.
5. De unde vine numele de scena Skore?
SKORE, numele meu de scena, provine de când eram mic si făceam graffiti, ăsta fiind “tag-ul” meu.
6. De ce mainstream-ul ocupa locul originalității?
Mainstream-ul, din punct de vedere muzical, sau muzica ce merge spre o direcție comercială, va avea mereu succes. Printr-o melodie mainstream te adresezi unui public mai larg, automat având succes mai mare. Deseori, când faci ceva original, acest lucru este nișat, adresându-te doar la un public restrâns.
7. Cum începe procesul creativ și care sunt etapele sale până când iese piesa cum ai gândit-o tu?
Prima oară îmi vine în cap linia melodică, fie ea inspirată din ce cânt la chitară, sau pur și simplu fredonez ceva și mi se pare o idee bună de pus în practică. Apoi, caut sau îmi creez un instrumental care să se potrivească cu linia respectivă, scriu versurile și apoi le înregistrez. După, trec materialul brut printr-o serie de mixaje (mix-master) ca vocea să sune așa cum îmi doresc. Ultimul pas este publicarea pe rețele media, după multe modificări aduse proiectului.
8. Ce sfaturi ai pentru cei care își doresc să facă muzică?
Cei care fac muzică ar trebui să înțeleagă că fac muzică pentru ei pe primul loc. Încerc să arăt lumii că nu este ok mentalitatea de a face muzică odată cu valul, pentru că așa pierzi originalitatea și te vei cufunda în miile de piese din acest moment. Piața este suprasaturată, asa că șansele de a reuși sunt foarte mici. Tocmai din acest motiv ar trebui să faci muzică pentru tine, să îți placă ție și să te simți comfortabil cu ea, să nu faci muzică doar pentru că fac și restul. Consider că ai nevoie și de o anumită chemare pentru acest lucru.
9. Care sunt artiștii tăii favoriți și ce îți place la ei?
Artiștii mei preferați (si aici ne referim doar la hip-hop) din România sunt: Nane, Killa Fonic; străini: Travis Scott, Asap Rocky, Zabson. Cel mai mult îmi place la ei unicitatea, caracteristică ce îi reprezintă pe toți, stilul aparte și versurile.
10. În ce direcție ai vrea să se schimbe piața muzicii românesti?
Muzica din România este dominată în momentul de față de câteva case de discuri, care efectiv blochează creșterea artiștilor noi. Mi-ar plăcea foarte mult să se găsească un sistem prin care să se încurajeze artiștii noi, momentan aceștia fiind descurajați, precum spuneam și mai sus, de o piață suprasaturată.
11. De ce crezi că toți vlogerii fac muzică? Crezi că sunt cu adevărat artiști?
Vloggerii fac muzică deoarece acesta este trend-ul. Acum, mai mult ca niciodată, să faci o piesă nu reprezintă un impediment. Deținem toate cele necesare pentru a face o piesă de acasă. Datorită acestor home-studio-uri, lumea are acces la crearea acestui gen de conținut, automat vloggerii preluând asta. O mare parte dintre aceștia nu pot fi considerați artiști, făcând muzică doar de dragul vizualizărilor, cu mici excepții.
12. De unde vine substratul social al versurilor tale?
Substratul social al versurilor mele provine din experiențele mele si ale altora, la modul „așa da”, „așa nu”. Mă inspir din modul meu de viață, din modul altora de viață, din viață pur și simplu. Consider că ai nevoie și de un „ochi critc” pentru a pune în evidență acest subtrat.
13. Care crezi că ar fi trăsătură determinantă a unui artist complet?
Un artist complet, în opinia mea, are caracteristica de bază versatilitatea.
14. Cum vezi viitorul trap-ului?
Sincer nu am nicio idee unde va ajunge trap-ul. Este atât de schimbător și apar atâtea inovații în acest gen, încât a ajuns un cult, o mișcare în sine. Nu cred că știa cineva la începuturile rock-ului cum va ajunge peste ani.
Așadar, îi ținem pumnii lui Ștefan în ascensiunea sa pe scena muzicii trap autohtone! Cu siguranță, este nevoie de artiști originali și talentați!
Redactat de: Lungu Cristian